Techniek

Op deze pagina zullen we dieper in gaan op de gebruikte technieken en besturingssystemen die nodig zijn voor het besturen van een 'Show' zoals bedoeld bij onze H0-Miniatuurwereld. Hiermee wordt bedoeld, de besturing van de zaalverlichting (lichtshow), de treinen en de extra attracties/details die wij in onze Miniatuurwereld hebben ingebouwd. Veel van deze systemen berusten op oude en nieuwe technieken. Enkele van deze technieken worden in huis ontwikkeld en andere kopen we bijvoorbeeld als kant en klare producten van Conrad. Voor de zaalverlichting wordt gebruik gemaakt van professionele DMX verlichtingstechnieken die bijvoorbeeld ook wordt toegepast worden in theaters en bij grote evenementen.

Modelbaanbesturing per Computer - MpC

Om maar bij een onderwerp te beginnen. Om de treinen digitaal te kunnen besturen wordt gebruik gemaakt van een computersysteem met MpC-software van Gahler+Ringstmeier. Deze programmatuur stelt ons in staat om het publiek een gevarieerde treinenloop te presenteren. Dit systeem werkt feilloos 'zonder' dat wij in de treinen decoders hebben moeten inbouwen. Alle treinen die wij hier op de modelspoorbaan laten rijden komen zogezegd rechtstreeks uit de doos op de rails. Op de computer geven wij vervolgens aan waar de trein zich bevind en geven zijn richting, route en karakteristieken mee.
De computer neemt nu de besturing over... Hoewel alles geautomatiseerd is kunnen wij echter ten alle tijde ingrijpen in de programmatuur en dus in de treinenloop. Zo kunnen wij bijvoorbeeld iedere willekeurige trein eruit kiezen en alleen met deze trein treinbewegingen laten uitvoeren die we nu met de hand invoeren. Hoewel wij geen decoders in de treinen behoeven in te bouwen gebruiken we natuurlijk wel decoders anders konden we niet zoveel verschillende treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden. Deze decoders zijn in de baan verwerkt en ieder afzonderlijk blok is een decoder.
De computer wijst voor iedere trein een decoder aan, vervolgens volgt de computer deze trein via de decoders over de gehele modelbaan.

Een ander bijkomend voordeel, naast het niet behoeven inbouwen van decoders, is het feit dat zowel hardware als software van een dezelfde leverancier zijn en er dus geen compatibiliteit- problemen opduiken door het gebruik van andere componenten.

Bij een ander digitaal systeem komt het nogal eens voor dat de decoders en centrale onderling niet compatibel zijn met alle gevolgen van dien. Het is menig keer voorgekomen dat centrales worden vernield door het gebruik van niet compatibele decoders.

Voor de digitale treinbesturing worden verschillende componenten gebruikt zoals een tweevoudige voedingseenheid waarin de transformatoren zijn ingebouwd, decoders-, wissels-, en bezetmelder printen. Daarnaast gebruiken we led-printkaarten voor de aansturing van leds (LED=LightEmitterDiode) die in onze seinen zijn ingebouwd. Verder gebruiken we nog schakelaar-kaarten voor diverse toepassingen. De eerder genoemde seinen en signalen, die op een modelspoorbaan natuurlijk niet mogen ontbreken, worden ook door deze MpC-programmatuur aangestuurd. Alle componenten zijn in een zogenoemd 19" kast ingebouwd zodat een compact en professioneel geheel ontstaat.

De afbeeldingen hiernaast geven een indruk van de opbouw van ons computersysteem.

Helaas is het hier niet mogelijk nog dieper in te gaan om alle opties en in-en outs van de gebruikte MpC-software op deze webpagina te zetten. Dat zou het doel van deze webpagina ver te boven gaan. Indien echter uw interesse is gewekt kunt u op de link van Gahler+Ringstmeier meer informatie opzoeken. Mocht u desondanks meer inhoudelijke informatie willen hebben laat het ons dan even weten of spreek ons gerust even aan als u bij ons op bezoek bent...

Projecten

Ieder jaar proberen wij nieuw projecten op te starten die onze Miniatuurwereld verder doen groeien. Veel van deze projecten worden echter nooit door de bezoekers waargenomen omdat zij zich achter de Miniatuurwereld verschuilen... zogezegd onderaards zijn aangebracht. Je zou kunnen zeggen dat software en infra-achtige projecten nooit het daglicht zullen zien. Mocht je belangstelling hebben voor de techniek achter de schermen dan is een rondgang op verschillende zaterdagen vanaf de zomer periode 2015 een van de mogelijkheden. Vraag voor verdere informatie even na bij de Kassa of de aanwezige MSG groepsleden. Zij kunnen je over de mogelijkheden inlichten.

Licht en spel

Voor het aansturen van de zaalverlichting wordt binnenkort gebruikt gemaakt van een DMX interface en professionele dimmerpacks. DMX (Digital MultipleXed) is een protocol dat vooral gebruikt wordt in de theatertechniek. Met deze DMX techniek kunnen we de zaalverlichting nog beter tot zijn recht laten komen. Op deze wijze kunnen we de nacht simulatie nog beter uit laten komen. Let maar eens op het ochtendgloren...

Voor het laten branden van de vele honderden lampjes en leds wordt deels gebruikt gemaakt van oude en nieuwe technieken. Zo wordt nu bijvoorbeeld nog de verlichting aan- en uit geschakeld met een wals met daarop veel contacten. Die contacten laten op hun beurt groepen van lampjes en led's aangaan in huisjes, lantaarns en objectverlichting zoals kerktorens. Er loopt nu een onderzoek hoe we met een nieuwe in huis ontwikkelde techniek de stad verder tot leven kunnen wekken. Net als ik de 'echte' wereld worden de bewoners wakker, gaan naar bed en/of gaan naar hun werk. Dit zou ook te bewerkstelligen zijn met de Dinamo techniek en met name met de OC32 van Leon van Perlo.

Naast deze OC32 komen uit hetzelfde huis het Dinamo/MCC besturing voor het FallerCar systeem. Met deze nieuwe techniek kunnen auto's (uitgerust met hele kleine decoder) per computer worden bestuurd en tijdens het rijden commando's ontvangen zodat snelheid en functies aan- en uit geschakeld kunnen worden. Als programmatuur zou Koploper is aanmerking kunnen komen. Wanneer wij echter deze techniek kunnen gaan inzetten is nog niet bekend maar staat ook op ons verlanglijstje. 

In een aantal gevallen worden min of meer complexere elektronica ontwerpen gebruikt om verschillende effecten te verkrijgen. Als voorbeeld dient hierbij het 'Phantom Manor' griezelhuis in het Recreatiepark Wobiaanland. Voor dit griezelhuis is in eigen huis een speciale elektronica print ontwikkeld om het spookachtig te laten flitsen waarna er brand uitbreekt maar ook zo weer verdwijnt. De elektronica schakeling die verantwoordelijk is voor de bliksem, onweer en geluid is ook in huis ontwikkeld.

Nieuwe projecten worden met de nieuwe MyUsbProgrammer van AVR geprogrammeerd. Dit geeft ons de mogelijkheid allerlei verschillende effecten op de modelbaan te creëren.

Voor de verlichting worden zoals eerder vermeld veel leds ingezet. Het voordeel van ledverlichting is dat deze bijna het eeuwige leven hebben (mits goed aangesloten), en weinig stroom verbruiken. De verlichting van b.v. het griezelhuis 'Phantom Manor' wordt ook verzorgd met leds. Verder zijn leds goed inzetbaar om kerktorens, gebouwen en zelfs bomen te verlichten. Ze worden ook vaak ingezet voor waarschuwingsborden, overweg-, en reclameverlichting.

De attracties in Wobiaanland worden met timer schakelingen van Conrad aangestuurd. Deze schakelingen zijn in huis weer gemodificeerd zodat de bezoeker interactief de attracties van Wobiaanland bedienen. Herhaald drukken van de druktoetsen wordt in de gemodificeerde print onderdrukt zodat alle kinderen en volwassenen de mogelijkheid krijgen de drukknopen te bedienen.